Legea nr. 95/2006 privind reforma sanatatii, ca de altfel si alte acte normative prevad necesitatea existentei consimtamantului pacientului cu privire la tratament, ingrijiri si interventii medicale.
Insa, exista situatii prevazute de normele legale cand se poate interveni medical asupra pacientului fara consimtamantul acestuia. Aceste situatii sunt:
Cazurile de forta majora;
Cazurile de urgenta;
Pacientul sau reprezentantii legali ori numiti ai acestuia sunt in imposibilitate de a-si exprima vointa sau consimtamantul;
Reprezentantul legal sau ruda cea mai apropiata nu poate fi contactat, datorita situatiei de urgenta;
Cand intervalul de timp pana la exprimarea acordului ar pune in pericol, in mod ireversibil, sanatatea si viata pacientului.
Desigur ca in situatiile amintite persoana care a acordat ingrijirea medicala va efectua un raport scris ce va fi pastrat la foaia de observatie a pacientului. Acest raport este obligatoriu si necesar pentru a putea demonstra necesitatea intervenirii fara acordul pacientului.
https://www.cbarcan.ro/wp-content/uploads/2015/01/logo-transparent.png00Cristian Barcanhttps://www.cbarcan.ro/wp-content/uploads/2015/01/logo-transparent.pngCristian Barcan2015-01-15 17:34:572019-02-17 15:48:22Cand nu este nevoie de consimtamantul pacientului
Asa cum am mentionat intr-un articol anterior cu privire la ce este malpraxisul medical in conformitate cu legislatia actuala, respectiv o eroare profesionala savarsita in exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, prin prezentul editorial voi aborda raspunderea personalului medical in cazul urgentelor.
Prin urmare, legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii prevede ca ˝personalul medical raspunde civil pentru prejudiciile produse in exercitarea profesiei si atunci cand isi depaseste limitele competentei, cu exceptia cazurilor de urgenta in care nu este disponibil personal medical ce are competenta necesara˝.
Mai mult, in normele de aplicare se prevede ca ˝dovada cazurilor in care nu este disponibil personal medical ce are competenta in efectuarea unui act medical se face cu acte ce emana de la reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale si care atesta personalul existent la locul furnizarii actului medical ce a fost generator de prejudicii˝.
Ca atare, personalul medical nu raspunde de malpraxis medical in cazul in care pe fondul unei urgente, se intervine pentru salvarea pacientului chiar daca competentele ar fi depasite. Astfel, desi legea considera malpraxis medical depasirea competentelor, in aceasta situatie este prevazuta o exceptie. Desigur ca exceptia are in considerarea indeplinirea unei conditii: dovada inexistentei personalului medical ce are competenta necesara. In cazul in care aceasta conditie nu este indeplinita, atunci ne vom afla in prezenta unui caz de malpraxis medical.
Trebuie precizat de asemenea ca legea se refera la cazurile de urgenta. In situatia in care nu ne-am afla in prezenta unui caz de urgenta, atunci medicul sau unitatea spitaliceasca, in cazul in care nu are personal medical de competenta necesara, va trebui sa faca toate demersurile pentru transportarea pacientului catre cea mai apropiata unitate spitaliceasca care ii poate acorda tratament si ingrijiri medicale aferente.
https://www.cbarcan.ro/wp-content/uploads/2015/01/logo-transparent.png00Cristian Barcanhttps://www.cbarcan.ro/wp-content/uploads/2015/01/logo-transparent.pngCristian Barcan2015-01-13 12:49:322019-02-17 15:48:27Raspunderea personalului medical in cazurile de urgenta
Comisia de monitorizare si competenta profesionala pentru cazurile de malpraxis este o comisie existenta la nivelul autoritatilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucureşti (D.S.P.).
Comisia are in componenta reprezentanti ai autoritatilor de sanatate publica judetene si, respectiv, ai municipiului Bucuresti, casei judetene de asigurari de sanatate, colegiului judetean al medicilor, colegiului judetean al medicilor dentisti, colegiului judetean al farmacistilor, ordinului judetean al asistentilor si moaselor din Romania, un expert medico-legal, sub conducerea unui director adjunct al autoritatii de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Cine poate sesiza Comisia?
Comisia poate fi sesizata de:
a) persoana sau, dupa caz, reprezentantul legal al acesteia, care se considera victima unui act de malpraxis savarsit in exercitarea unei activitati de preventie, diagnostic si tratament;
b) succesorii persoanei decedate ca urmare a unui act de malpraxis imputabil unei activitati de prevenaie, diagnostic si tratament.
Ulterior sesizarii, comisia desemneaza, prin tragere la sorti, din lista nationala a expertilor, un grup de experti sau un expert care dispun de cel putin acelaşi grad profesional si didactic cu persoana reclamata, in functie de complexitatea cazului, insarcinat cu efectuarea unui raport asupra cazului. Expertii intocmesc in termen de 30 de zile un raport asupra cazului pe care il inainteaza Comisiei. Comisia adopta o decizie asupra cazului, in maximum 3 luni de la data sesizarii.
Decizia Comisiei
Comisia stabileste, prin decizie, daca in cauza a fost sau nu o situatie de malpraxis. Decizia se comunica tuturor persoanelor implicate, inclusiv asiguratorului, in termen de 5 zile calendaristice. In cazul in care asiguratorul sau oricare dintre partile implicate nu este de acord cu decizia Comisiei, o poate contesta la instanţa de judecata competenta, in termen de 15 zile de la data comunicarii deciziei.
Trebuie mentionat ca intreaga procedura de stabilire a cazurilor de malpraxis, pana in momentul sesizarii instantei, este confidentiala. De asemenea, aceasta procedura este una administrativa care poate fi contestata in instanta, urmand ca instanta sa decida in final existenta sau nu a unui caz de malpraxis.
https://www.cbarcan.ro/wp-content/uploads/2015/01/logo-transparent.png00Cristian Barcanhttps://www.cbarcan.ro/wp-content/uploads/2015/01/logo-transparent.pngCristian Barcan2015-01-08 12:08:142019-02-17 15:48:35Comisia de monitorizare si competenta profesionala pentru cazurile de malpraxis
Cand nu este nevoie de consimtamantul pacientului
/în Malpraxis Medical /de Cristian BarcanRaspunderea personalului medical in cazurile de urgenta
/în Malpraxis Medical /de Cristian BarcanAsa cum am mentionat intr-un articol anterior cu privire la ce este malpraxisul medical in conformitate cu legislatia actuala, respectiv o eroare profesionala savarsita in exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, prin prezentul editorial voi aborda raspunderea personalului medical in cazul urgentelor.
Prin urmare, legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii prevede ca ˝personalul medical raspunde civil pentru prejudiciile produse in exercitarea profesiei si atunci cand isi depaseste limitele competentei, cu exceptia cazurilor de urgenta in care nu este disponibil personal medical ce are competenta necesara˝.
Mai mult, in normele de aplicare se prevede ca ˝dovada cazurilor in care nu este disponibil personal medical ce are competenta in efectuarea unui act medical se face cu acte ce emana de la reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale si care atesta personalul existent la locul furnizarii actului medical ce a fost generator de prejudicii˝.
Ca atare, personalul medical nu raspunde de malpraxis medical in cazul in care pe fondul unei urgente, se intervine pentru salvarea pacientului chiar daca competentele ar fi depasite. Astfel, desi legea considera malpraxis medical depasirea competentelor, in aceasta situatie este prevazuta o exceptie. Desigur ca exceptia are in considerarea indeplinirea unei conditii: dovada inexistentei personalului medical ce are competenta necesara. In cazul in care aceasta conditie nu este indeplinita, atunci ne vom afla in prezenta unui caz de malpraxis medical.
Trebuie precizat de asemenea ca legea se refera la cazurile de urgenta. In situatia in care nu ne-am afla in prezenta unui caz de urgenta, atunci medicul sau unitatea spitaliceasca, in cazul in care nu are personal medical de competenta necesara, va trebui sa faca toate demersurile pentru transportarea pacientului catre cea mai apropiata unitate spitaliceasca care ii poate acorda tratament si ingrijiri medicale aferente.
Comisia de monitorizare si competenta profesionala pentru cazurile de malpraxis
/în Malpraxis Medical /de Cristian BarcanComisia de monitorizare si competenta profesionala pentru cazurile de malpraxis este o comisie existenta la nivelul autoritatilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucureşti (D.S.P.).
Comisia are in componenta reprezentanti ai autoritatilor de sanatate publica judetene si, respectiv, ai municipiului Bucuresti, casei judetene de asigurari de sanatate, colegiului judetean al medicilor, colegiului judetean al medicilor dentisti, colegiului judetean al farmacistilor, ordinului judetean al asistentilor si moaselor din Romania, un expert medico-legal, sub conducerea unui director adjunct al autoritatii de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Cine poate sesiza Comisia?
Comisia poate fi sesizata de:
a) persoana sau, dupa caz, reprezentantul legal al acesteia, care se considera victima unui act de malpraxis savarsit in exercitarea unei activitati de preventie, diagnostic si tratament;
b) succesorii persoanei decedate ca urmare a unui act de malpraxis imputabil unei activitati de prevenaie, diagnostic si tratament.
Ulterior sesizarii, comisia desemneaza, prin tragere la sorti, din lista nationala a expertilor, un grup de experti sau un expert care dispun de cel putin acelaşi grad profesional si didactic cu persoana reclamata, in functie de complexitatea cazului, insarcinat cu efectuarea unui raport asupra cazului. Expertii intocmesc in termen de 30 de zile un raport asupra cazului pe care il inainteaza Comisiei. Comisia adopta o decizie asupra cazului, in maximum 3 luni de la data sesizarii.
Decizia Comisiei
Comisia stabileste, prin decizie, daca in cauza a fost sau nu o situatie de malpraxis. Decizia se comunica tuturor persoanelor implicate, inclusiv asiguratorului, in termen de 5 zile calendaristice. In cazul in care asiguratorul sau oricare dintre partile implicate nu este de acord cu decizia Comisiei, o poate contesta la instanţa de judecata competenta, in termen de 15 zile de la data comunicarii deciziei.
Trebuie mentionat ca intreaga procedura de stabilire a cazurilor de malpraxis, pana in momentul sesizarii instantei, este confidentiala. De asemenea, aceasta procedura este una administrativa care poate fi contestata in instanta, urmand ca instanta sa decida in final existenta sau nu a unui caz de malpraxis.